Ľudí s alergiou na lepok (glutén) z roka na rok narastá. Preto by sme mali so zaradením lepku počkať až kým dieťatko nedovŕší jeden rok. To znamená, že sa treba vyhnúť všetkému, čo obsahuje klasické obilniny a klasickú bielu múku: žiadne kašičky z pšeničnej krupice, rožky, chlieb, cestoviny, piškóty, keksíky… Opatrnosťou nič nepokazíme, naopak, predčasným zaradením nejakej nevhodnej potraviny môžeme dieťatko poznamenať na celý život.

Neznášanlivosť lepku súvisí s chorobou nazývanou celiakia (alebo tiež celiakálne sprue, glutenová enteropatia). Ide o ochorenie sliznice tenkého čreva, ktoré spočíva v precitlivelosti na látku, ktorá je súčasťou lepku (bielkoviny, ktorú obsahujú zrná niektorých obilnín). Táto látka pôsobí toxicky na stenu tenkého čreva, kde môže viesť k vzniku zápalu. Pri dlhotrvajúcom zápale môže črevo nesprávne pracovať – zle tráviť a vstrebávať jednotlivé živiny (cukry, tuky, bielkoviny), ale tiež železo a niektoré vitamíny. Príznakom sú bolesti brucha, nadúvanie, nechutenstvo, objemná zapáchajúca stolica. Dlhodobo môže viesť celiakia k výraznému chudnutiu či chudokrvnosti.

Amarant

Amarant je prirodzene bezlepková obilnina. Vyznačuje sa veľkým obsahom a kvalitou bielkovín. Je bohatý na bielkoviny, železo a vápnik a pro posilenie imunitného systému je dôležitý obsah zinku, horčíku a medi. Je vhodný pre vegetariánov, diabetikov i celiatikov, dokonca aj pri redukčnej diéte, pretože má nízky glykemický index. Obsahuje až 85 percent všetkých nutrične dôležitých minerálov.

Amarant je posvätné zrno Mayov, Aztékov a Inkov. Patrí medzi nepravé obilniny a pre svoju vysokú výživnú hodnotu a nenáročnosť sa vracia do jedálneho lístka. Zrnká majú tvar šošovice, ale sú drobučké a veľmi ľahké. U nás je známa aj pod názvom láskavec. Väčšinou sa predávajú krúpy a cestoviny, ktoré pripravíte podľa návodu. Múka sa hodí do zmesi na prípravu chleba, pečiva i cukroviniek, ktorým navyše dodá orechovú príchuť. Amarantové perličky môžete použiť na zahustenie jogurtu alebo ovocia. amarant

Ryža natural

Je jednou z najzdravších surovín, ktoré dnes všetci doporučujú. Niekedy sa uvádza aj ako ryža nelúpaná alebo ryža pololúpaná. Nie je to celkom správne, lebo sa jedná o ryžu, ktorá na rozdiel od bielej ryže, nie je brúsená ani leštená a ktorá nie je zbavená časti vlákniny a klíčku. Obsahuje osem esenciálnych aminokyselín. Oproti ryži leštenej a brúsenej má dostatok minerálnych látok ako je kálium, ktoré reguluje v tele obsah vody, draslík a železo. Z vitamínov je to predovšetkým je vitamín B a E. Práve jej vlastnosti neodstránené brúsením sú tým, čo sa zvykne propagovať ako zdravé.

Táto ryža, dobre rozžutá v ústach vytvára kefu, ktorá má očistiť naše zanesené črevá. Jej pravidelná konzumácia tak zachováva správnu funkciu čriev a tým aj reguluje hladinu cholesterolu. Táto ryža nespôsobuje plynatosť a neobsahuje lepok. Je ideálnou potravinou pri redukcii váhy, pre vlasy, nechty, kožu a kosti, zlepšuje stav kože pri lupienke.

So strukovinami dodáva plnohodnotný zdroj bielkovín, znižuje riziko rakoviny hrubého čreva a prostaty, je pre pomalé uvoľňovanie cukru do krvi vhodná pri cukrovke alebo hypoglykémii, znižuje krvný tlak a vývar z nej pomáha pri vysokých horúčkach a zápaloch, pôsobí preventívne proti ľadvinovým kamienkom kalciového typu. Z hľadiska energie potravín je  najvyváženejšou potravinou.

ryza natural

Pohánka

originalPohánku si iste pamätáte z polievky zo školskej kuchyne. I keď ste pravdepodobne nevedeli, čo jete. Pohánka nepatrí botanicky medzi obilniny, ale využitie semien je podobné ako u ostatných obilnín. Pochádza z Himalájí a v minulosti bola u nás dôležitou obilninou. Neprávom sa na ňu zabúda, pretože má veľmi priaznivé zloženie a môže pomôcť v prevencii civilizačných chorôb. Cenná je najma pre vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín linolovej a linolenolenovej.

Pohánka obsahuje kombináciu vitamínov, minerálov a vlákniny, ktorá znižuje cholesterol a chráni pred artériosklerózou. Rutín udržuje pružné cievy a zabraňuje tvorbe zrazenín. K tomu prispieva aj vláknina, ktorej je v pohánke 3,5 – 5 %. Má aj veľa zinku, medi, mangánu a selénu, vitamíny B a E.

Výhodou pohánky je, že neobsahuje lepok a je vhodná aj pre tých, ktorí musia držať bezlepkovú dietu.  Predáva sa ako lúpaná aj nelúpaná, lámaná, vo forme múky, vločiek.

Pohánka má neutrálnu chuť. Pripravujú sa z nej z nej prílohy, polievky, nátierky alebo kaše. Pohánková múka má výrazne orechovú chuť, preto sa kombinuje s inými druhmi múk. Z pohánky sa využívajú aj šupky a to na prípravu čajov, alebo ako náplň do vankúšov.

Pšeno a proso

Proso je veľmi náročná plodina, lebo potrebuje dobre vyhnojenú pôdu, má vysoké nároky na teplo a vyžaduje skorý a opatrný zber, aby zrná nevypadali. Je ideálne pre tých, čo trpia alergiami, lebo neobsahuje lepok. Pšeno je vlastne olúpané proso. Sú to malé žlté gulôčky veľké cca 1 mm. Majú vysoký obsah minerálov, stopových prvkov, vitamínov, má priaznivý pomer bielkovín, cukrov aj tukov, výživová hodnota je približne rovnaká ako u ovsu nahého. Je to jediná zásaditá obilnina. Zlepšuje metabilizmus aj trávenie. Je ľahko stráviteľné, výživné a sýte.  Môžu ho jesť celiatici aj diabetici.

Pšeno sa pripravuje na slano i sladko. Vhodné je na prílohu k masu aj k omáčkam. Poslúži ako závarka do polievok, ako základ nátierok, plniek, placiek, koláčov aj kaše. Výborne sa dopĺňa s makom, sezamom, orieškami, ovocím aj jogurtom. Pšeno je chutné i v čerstvých zeleninových šalátoch. Pšeno je potrebné po sebe 3 x spariť vriacou vodou, tým sa odstráni horkosť, potom variť 15 – 20 min. v osolenej vode, pokiaľ sa voda nevstrebe, vody musí byť 1,5 x viac ako pšena. Po vychladnutí sa zamieša do pripravovaných jedál.

Z nelúpaného prosa sa melie aj múka v centrigúgovom mlyne. Konzumuje sa neupravená – neuvarená sa pridáva po lyžičkách do jogurtov a pod.

1307973229-pseno

Príprava:

So pšenom asi budete mať najviac práce z uvedených plodín. Po prvé ho treba zbaviť horkosti.

13437Pšeno 3 x sparíme vriacou vodou, aby sa odstránila možná horkosť.Potom ho môžeme pripraviť:

1 diel pšena + 2 diely vody privedieme k varu, osolíme štipkou morskej soli, stiahneme teplotu  na minimum  a varíme pod  pokrievkou 15 –20 minút. Uvarené pšeno necháme 5 – 10 minút pod pokrievkou dôjsť.

Pokiaľ chcete pšeno skôr ako sypkú prílohu, najprv vodu priveďte k varu, potom vsypte pšeno. Ďaľší postup je rovnaký, ako v postupe  a.)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>