AliExpress – moje mini dobrodružstvá

Moje deti majú radi rozprávky a hry. Asi ako každé. A majú ich radi na svojom oblečení. Takže u nás sú „in“ tričká s Paw Patrol a s Avengers či Transformers. U dievčat vedú skôr mačiatka, lamy, ježkovia, myšky.. či iné chutné zvieratká. U mojej najstaršej dcéry citrón. Nepýtajte sa prečo citróny, teda chutné tváričky citrónu, nemám ani poňatia. Máme citróny na pyžame, nohaviciach, tričkách.. Pravdu povediac, majú radi Elsu ako rozprávku, ale nemusia ju na tričku. Takže som prestala kupovať Frozen tričká, tých je všade plno. Iba také „suché“ jednofarebné tričká nie sú u  nás veľmi obľúbené. Vyslovené značkové oblečenie ich nezaujíma, ani nevedia čo to je. Ani ja som nikdy nebola na Pumy či Adidas a podobne. Iba obrázky.. Ak môžem, kúpim im teda tričko s obrázkom, lebo iné mi aj tak neoblečú. Také Paw Patrol sa nájdu v Kik, Takku, HM či Tescu. Ale sú licencie, ktoré z nepochopiteľného dôvodu nemá nikto. Napríklad takú Moanu, Bezzubku či Baby Yodu. Winx som dodnes nenašla.

Keď som pred vyše rokom hľadala tričko s Moanou a Bezzubkom, tak som narazila na jeden eshop, čo ich ponúkal. Objednala som ich, prišli o…. neviem… veľmi neskoro, tesne pred zatvorením škôl. Objednávala som to niekedy v zime a prišlo to na jar.. A v malom sáčku z Číny. Vtedy som si akosi uvedomila, že to bol dropshipping z AliExpressu. Nič v zlom, nemám zlú skúsenosť s daným obchodom, akurát keď som si pohľadala cenu priamo na AliExpress, tak som dobre preplatila. Človek to prežije, ale zamyslela som sa. A držím sa preč od akože licencovaných tričiek na slovenských mini e-shopoch, ak to nie je niečo veľké ako HM, ktorý si za tovarom stoja, alebo ho nekúpim priamo v kamennom shope. Ak chcem tričko z AliExpressu, tak nato nepotrebujem iných, povedala som si. Registrovala som sa na AliExpresse a rozhodla som sa zistiť, ako to funguje…

Upozorňujem, že tento článok nie je sponzorovaný a je založený na mojich dojmoch a skúsenostiach. Nie je to žiaden profesionálny návod ako nakupovať alebo reklamovať objednávku na AliExpress a prosím ani sa s tým na mňa neobracajte. Nato má AliExpress platený personál.

Rovnako som sa snažila vyhnúť priamym linkám, nepotrebujem, aby mi kvôli niektorým spomenutým licenciám „skákali“ nejaké spoločnosti po hlave, takže pri príkladoch použite copy – paste alebo iba search.

Čo je to AliExpress.

Jednoducho povedané AliExpress je online obchod. Nie je to úplne presná definícia, korektnejšie by bolo povedať, že je to maloobchodná služba. Pretože nič nepredáva priamo. Je to platforma, ktorú nezávislí predajcovia využívajú na ponúkanie svojich produktov priamo kupujúcim. Presnejšie medzinárodným kupujúcim.

Dalo by sa to porovnať so sobotným miestnym trhoviskom, kde nie samotný trh niečo predáva, ale množstvo malých predajcov v stánkoch. Akurát Aliexpress je „trhovisko“ na medzinárodnej úrovni a online.

Niekto nazve AliExpress „čínsky Amazon“ (nie v zlom úmysle), čo nie je korektné. Pretože nepredáva produkty priamo. Je porovnateľný skôr s eBay, keďže predajcovia sú nezávislí. AliExpress spája predajcov priamo s kupujúcimi.

Odkedy funguje.

AliExpress bol podľa wikipedie uvedený na trh v roku 2010.

Komu patrí.

AliExpress patrí spoločnosti nazvanej Alibaba Group, ktorú založila skupina študentov a priateľov v roku 1999.

Áno, určite je tam súvislosť s rozprávkou z Tisíc a jednej noci. 🙂

„Jack Ma, jeden zo zakladateľov, vysvetlil:

Jedného dňa som bol v San Franciscu v kaviarni a napadlo ma, že Alibaba je dobré meno. A potom prišla čašníčka a ja som sa jej spýtal: „Poznáš Alibabu?“ A ona povedala, že áno. Povedal som: „Čo o ňom vieš?“ A ona odpovedala: „Sezam otvor sa“. …“ Potom som šiel na ulicu a našiel som 30 ľudí a spýtal som sa ich: „Poznáš Alibabu?“ Ľudia z Indie, ľudia z Nemecka a ľudia z Tokya a Číny … všetci vedeli o Alibabovi. Alibaba – Sezam otvor sa. Alibaba je láskavý a inteligentný podnikavý človek, ktorý pomohol svojej dedine. Takže … ľahko vysloviteľné a medzinárodne známe. Alibaba otvára sezam pre malé a stredné spoločnosti. Zaregistrovali sme aj meno „Alimama“ pre prípad, že by si sa niekto s nami chcel zosobášiť! ““

prevzaté z wikipedie

Z ktorej krajiny pochádza AliExpress?

Z Číny. Ale predajcovia môžu pochádzať aj z iných ázijských krajín.

Komu predáva AliExpress?

AliExpress sa orientuje skôr na medzinárodnú klientelu. Podľa wikipédie zákazníkom z čínskej pevniny nie je umožnené nakupovať z tejto platformy, hoci väčšina maloobchodných predajcov sú samotní Číňania.

Je bezpečné nakupovať na AliExpress?

Moja odpoveď znie áno. AliExpress má veľmi dobrú ochranu zákazníka i predajcu. Keby nebol bezpečný, už by dávno zanikol kvôli zlej reputácii. Ale podvodníci sa nájdu všade. Práve preto, je ochrana zákazníka i predajcu dôležitá. AliExpress má niečo, čo sa nazýva „Buyer Protection“, „Ochrana kupujúceho“. Ktorá je neskutočne dlhá, okolo 80 dní (na rozdiel od našich 14 dní). Je to samozrejme určite aj kvôli dlhým doručovacím lehotám. Pri každej nedoručenej objednávke, máte časovač a kým neuplynie, priamo AliExpress personál Vám pomôže vyriešiť problém.

Môžem zrušiť objednávku na AliExpres?

Áno, kým nebola vyexpedovaná. Najlepšie je priamo kontaktovať predajcu (k dispozícii je linka pri objednávke) a on Vám vráti peniaze na účet. Pre ďalšie podrobnosti si preštudujte prosím AliExpress guide.

Je AliExpress dostupný v slovenskom jazyku?

Nie, AliExpress nie je dostupný ani v slovenčine ani v češtine. Je dostupný vo viacerých medzinárodných jazykoch, vrátane angličtiny, nemčiny, španielčiny. Dostupný je aj v poľštine a v ruštine. A aj keď google translate funguje na veľa vecí, určite, ak chcete objednávať niečo na tejto platforme, bolo by dobré ovládať niektorý z jej jazykov. Existujú však stránky ako tipli a slovenský aliexpress so slovenskými návodmi, ale mne sa to nechcelo čítať aj študovať. Nemám na to čas (radšej som to odskúšala rovno prakticky). Vyzerá to skôr ako návody. A ak chcete nejaký produkt, tak Vás to presmeruje na skutočný AliExpress v angličtine.

Registrácia.

Registrácia je veľmi jednoduchá a priamočiara. Ak mienite niečo objednať, určite si vyplňte poriadne – bez gramatických chýb a preklepov – svoje meno a adresu. A nepopleťte si Slovensko so Slovinskom a podobne.

Prihlasovanie je podľa mňa najbezpečnejšie zo všetkých eshopov, na akých som kedy bola. Ak som dlhšie neprihlásená, vypýta si aj captchu aj slide okienko.

Platenie.

Na AliExpresse sa platí kartou, nie je možné platiť na dobierku.

Ja osobne nepoužívam naše „domáce konto“ na zahraničné eshopy. Už niekoľko rokov mám vlastné menšie konto vo Fio banke. Mám rada Fio banku kvôli tomu, že nežiada žiadne poplatky za vedenie konta a je s ňou jednoduché nakupovať v českých obchodoch. A ja dosť často nakupujem online v českých obchodoch. A nedržím tam veľa peňazí, takže nemám nejaké obavy niekde dať moje číslo karty. Rovnako som veľkým fanúšikom platby kartou a nemám s tým nejaké problémy. Skôr nemám rada hotovosť, vždy ma odradzovalo dotýkať sa „obchytkaných“ peňazí, prostredníctvom ktorých sa môžu prenášať rôzne choroby a utekala som si po nich umyť ruky – nazvite ma hypochondrom. Navyše som vždy bola „ľavá“ pri zaobchádzaní s hotovosťou, tak ju ani nenosím so sebou. Na všetko mám vybavené kartičky, vrátane autobusu.. Odbáčam…

Uvedomujem si, že obchody sú na platbe kartou stratové. Čo je chyba bánk. Banky by nemuseli pýtať poplatky za platbu kartou.. Takže, ak sa dá, občas volím aj platbu bankovým prevodom… Ale to je iný problém. V každom prípade, nemám problém s platbou a nemala by som ani s domácim kontom, iba takto pri extra kontách to pokladám za naozaj bezpečné. A Fio má naozaj rýchle prevody.

Ako si vybrať tovar.

Moje skúsenosti a „pokusy“ s AliExpressom nezahŕňajú nič drahé ani komplikované nad 10EUR a rovnako žiadnu elektroniku. A s najväčšou pravdepodobnosťou ani nebudú.  Objednala som zo desať drobných balíčkov pre potreby tohto článku. Vysávač a mobil si radšej kúpim na Slovensku, už kvôli zárukám a prípadným poruchám. Zahŕňajú tak minibalíčky s chutnými tričkami či čiapočkami. Takže poprosím mi ani nepísať a neposielať linky na to, aby som overila funkčnosť mobilu či spoľahlivosť predajcu, ďakujem.

Mnohí dropshipping predajcovia budú tvrdiť, že Vám „pomáhajú“, lebo AliExpress je neprehľadný. Podľa mňa je naozaj prehľadný a vyhľadávač funguje výborne. Hlavne, ak si zadáte, čo presne chcete. Z prvej dobrej linky sa dostanete ďalej. (Kategórie v slovenčine Vám ponúknu aj slovenské verzie AliExpressu, tipli a spol., ale tie som nikdy neskúšala, iba viem, že to existuje.)

Pozrime sa na tričko, napr.
„Cute Lemon T Shirt“
Treba si pozrieť 2-3 predajcov a porovnať cenu + dopravné.
Niekedy môže byť cena produktu + dopravné menšia ako cena produktu + dopravné zdarma.
Najlepšie dať si 2-3 predajcov do košíka tam porovnať finálnu cenu.
Nie vždy najnižšia cena je najlepšia, je dobré pozrieť si aj hodnotenie zákazníkov.
Ak je tam zopár dobrých hodnotení, prípadne aj s obrázkami, tak môžete mať dobrý pocit.
Najľahšie je nájsť príbuzné či rovnaké produkty tak, že si dáte produkt medzi obľúbený (potlačíte srdiečko) a potom Vám stránka ponúkne v mini okienku produkty rovnakého druhu.

Vždy si treba skontrolovať poštovné, aby ste neskončili s 20EUR za produkt, ale s 30EUR za poštovné.

Ak si obľúbite nejakého predajcu, pri produkte je rovno linka na celý jeho obchod.

Licencie.

Na AliExpress sú pekné tričká, ktoré nie sú licenčné. Napríklad s takým citrónom či mačiatkami. Chutné čiapočky, ktoré niekto uhačkoval či uštrikoval. A sú také tričká (a iné produkty), ktoré môžu byť problematické, pokiaľ ide o licenciu. To je taký Bezzubko (Ako vycvičiť draka) či Baby Yoda (Mandalorian). Samozrejme, nie je úplne správne si ho kúpiť, ale takisto by ste si ho mohli doma vytlačiť na tlačiarni či v miestnej tlačiarni a nikto Vás nebude žalovať ani zastavovať na ulici, aby ste dokazovali, kde ste to zobrali. Akurát by Vás to vyšlo viac a nemuselo by to mať tú kvalitu. (My máme po zopár praniach odlupujúci Paw Patrol a HotWheels z Kik a to periem takéto milované tričká opatrne s hrôzou na najjemnejšom cykle…a áno, aj tie boli vyrobené v Číne).

Takže áno, ak niečo kupujete, treba zohľadniť, či Vám tá licencia stojí za to riziko, že Vám ho môžu – nemusia, ale môžu – zadržať na colnici.

Môžem dostať poškodený tovar?

Pokiaľ ide o tričká, je dosť malá pravdepodobnosť, že sa poškodia cestou. V prípade krehkého tovaru je samozrejme v záujme dodávateľa, aby to dobre zabalil na dlhú cestu.

A áno, opäť, pokiaľ ide o tričká či iný textil, vždy môže byť niečo zle ušité, ale nemusí. Opäť, treba sa spoľahnúť skôr na hodnotenia iných zákazníkov a prejsť si to.

Ako funguje poštovné?

Poštovné je zdarma (najskôr je zarátané v cene produktu).
Poštovné je extra za každý produkt. (aj keď je od jedného predajcu, obchodu)

Balenie objednávky.

Ak objednáte dve tričká od jedného predajcu tak najskôr prídu spolu v jednom balíčku/sáčku.
Ale ak objednáte viac produktov od rozdielnych predajcov tak príde každý zvlášť.

Ako rýchlo dostanem balíček?

Najrýchlejšie 3 týždne.
Najpomalšie 2 mesiace, vo veľmi krajných či zlých prípadoch i dlhšie, ale tam sa už treba opýtať, sťažovať, ak máte pocit, že je produkt niekde zachytený.

Väčšina predajcov odošle tovar do niekoľkých hodín, občas sa môže stať, že to trvá zopár dní. Ale „cestovanie toho balíčku“ trvá nesmierne dlho. Treba s tým počítať, že musí prejsť preclením, možno dokonca dvojtýždňovou karanténou v tomto období..

Ak máte na linke, že produkt je doručený, ale neobdržali ste ho, treba začať hľadať, kde sa mohol stratiť… Pokúsim sa podrobne vysvetliť cestu balíčka z Číny nižšie.

Ako dostanem balíček?

Väčšinou prostredníctvom Slovenskej pošty (= Last Mile Carrier):
V lepšom prípade dostanete „žltý lístok“, že si po to máte ísť na poštu.
V horšom prípade Vám to dajú do schránky a nemusíte o tom vedieť.

Dvakrát som dostala balíček na Zásielkovňu (10:2).

Sledovanie zásielky

Potom, ako ho predajca odovzdá dopravcovi dostanete sledovaciu linku:

1. Linka sa končí na CN. To je najjednoduchšie. Dosť rýchlo (asi zopár hodín) ju viete sledovať na stránkach Slovenskej pošty.

2. Linka sa končí na NL. NL znamená, že zásielka pôjde najskôr do triediaceho centra v Holandsku. Sledovať na stránkach Slovenskej pošty ju viete až potom, čo ju triediace centrum (PostNL sorting center) odovzdá Slovenskej pošte (Last Mile Carrier). To bude tak po 2-3 týždňoch. Ale aj skôr sa dá sledovať, viď nižšie*.

Pošta má dva druhy doručenia:

A. Vhodia Vám do schránky žltý lístok a musíte si balíček vyzdvihnúť na najbližšej pošte. Potom má pošta Váš podpis o prevzatí. Určite si vypýtajú občiansky preukaz.

B. Balíček hodia do schránky a nepýtajú si podpis, čo je veľmi problematické, ako niekto nepovolaný vyjme zo schránky alebo to poštár hodil niekomu nesprávnemu do schránky. (Aj oni sú ľudia, môžu sa pomýliť, koľkokrát sa nám stalo, že sme v schránke našli list, ktorý patril o ulicu ďalej). Je to zaplatený balík, ak to nedostane niekto poctivý, tak ten balík už v živote neuvidíte. Pochybujem, že sa viete sťažovať na pošte, najskôr Vám odporučia zaobstarať si väčšiu / bezpečnejšiu schránku.

S týmto mám takú horšiu skúsenosť. Tričko mojej najstaršej dcérky „cestovalo“ veľmi veľmi dlho. A jedného večera, krátko pred jej narodeninami, som sa pozrela na linku. A info znelo: doručené 15:00. Keď sú deti doma, my zamkneme bránku a poobede už veľmi nikam nechodíme. No vonku bolo 21:00 večer a tma, utekám sa pozrieť do schránky. A tam mi sáčik vytŕčal medzi reklamnými letáčikmi. Nikto mi nezazvonil, že prišiel balík, hocikto si to mohol vziať, kto šiel okolo.

To je zas chyba dodávateľa, mal by vyberať spôsob dopravy, ktorý vyžaduje môj podpis a občiansky preukaz pri prevzatí.

3. V zriedkavých prípadoch je ten Last Mile Carrier Zásielkovňa a vtedy Vám príde iba SMS na niektorú zo Zásielkovien. Neviem, či najbližšiu k pošte alebo najbližšiu k Vašej adrese. Iba SMS nie email.

Podľa mňa toto je v mojom ponímaní nepríjemný spôsob doručenia, hlavne ak prehliadnete SMSku (čo sa mne stáva sústavne – ja som skôr e-mailový človek). Ja si nevšimnem SMSky dva týždne a potom ich ešte omylom aj vymažem. Kto ma pozná, vie, že treba zavolať alebo napísať email, s SMSkou sa u mňa nikde nedostane. A ešte aj neznášam písať SMSky. Ako rýchlo ťukám na počítači, tak pomali na mobile, a ja a pomalý spôsob sa nekamarátime. Radšej zavolám, ale nenúťte ma písať SMS. Kvôli tomu som zmenila zubára, nikdy nedvíhali telefón, vraj napíšte SMS. Šla som inam…

Alebo Vám výdajné miesto nevyhovuje (čo mne vôbec nie). Pretože kým pošta je otvorená o siedmej / pol ôsmej?.. tak zásielkovne sú zavreté. Ja vezmem deti ráno do školy a ešte sú Zásielkovne do deviatej či desiatej hodiny zatvorené. To ja nemám čas čakať. A keď idem po deti, to je naobed, tak to väčšina má zas obedňajšiu prestávku.

Ak ste si medzitým zmenili telefónne číslo alebo stratili mobil, tak na balíček môžete rovno zabudnúť.

4. Linka nie je sledovateľná na pošte. Pravdepodobne letecká alebo iný druh dopravy, neviem. Ale aj nato je „liek“. Neskôr som zistila (chvíľu mi to trvalo), že je sledovateľná na stránkach PostNL, kde jej po preverení pridelia nové číslo viď vysvetlenie* a linka nižšie*.

„Vlastné“ sledovanie zásielok:

1. Slovenská pošta

Sledovacie číslo Slovenskej pošty pozostáva z prefixu (2 písmena), 9 čísel a sufixu (2 písmená na konci, ktoré označujú kód krajiny)

RY 123456789 CN
LT 123456789 NL

Linka sa končí na CN (pomerne skoro) alebo NL (neskôr, až potom, čo to PostNL odovzdá pošte)

https://www.posta.sk/

2. PostNL Tracking*

http://parcelsapp.com/en/carriers/postnl-international

Sledovanie na PostNL Tracking je dobré, asi najlepšie. Pretože nielenže tu viete
1. Sledovať zásielky aj poštové.
2. Máte podrobný rozpis čo je so zásielkou. Nemusí byť okamžitý a môže im to trvať, ale je pomerne podrobný a jasný.
2. Ak nemá zásielka vyššie uvedené poštovné číslo, tak tu budete mať nové číslo, ktoré mu pridelili. A to je to číslo, čo nezoženiete inde až kým nedostanete zásielku do schránky. Či už ako žltý lístok alebo priamo.

„Assigned destination country post tracking number“

„Čínske“ sledovanie zásielky.

Čínske sledovanie zásielky na stránkach je Vám nanič (pardon za výraz) v prípade, že chcete vedieť kto Vám doručí balík a kedy. Jediné, čo odtiaľ potrebujete je sledovacie číslo, aby ste ho mohli vložiť na stránky vyššie (Slovenská pošta alebo PostNL). To je to číslo, ktoré potrebujete ako prvé, aby ste vedeli vôbec začať sledovať zásielku.

To sledovacie číslo nájdete na viacerých stránkach pri objednávke. Nie je také ľahké ho prehliadnuť.

Vždy sa samozrejme môžete obrátiť na predajcu, nech Vám balíček pohľadá. Ak však chcete pohľadať balíček, ktorý bol už uložený na Slovenskej pošte a nemáte žltý lístok, prípadne je uvedený ako doručený a predsa ste ho neobdržali, tak potrebujete sledovacie číslo. A to sledovacie číslo musí byť na Slovenskú poštu.

Slová „Arrived at destination country“ neznamenajú, že to dorazilo na Slovensko. Znamenajú, že to dorazilo niekde na colnicu alebo najskôr do triediaceho centra v Holandsku. Tam si to ešte zo 2-3 týždne podržia. Slovo „Arrived“ tiež neznamená, že je to doručené, ešte môže znamenať, že je to doručené niekde na Slovensko, či už colnicu, poštu, iného dopravcu a ešte ten to bude triediť a dopravovať ďalej.

Načo mi je sledovať zásielku

Ak máte veľkú trpezlivosť, hlbokú schránku zabezpečenú proti vypáčeniu a dôveru v doručovacie služby a v poštára, tak nanič. Ináč si odsledujte zásielku, keď dorazí na územie Slovenska. Aby ste vedeli, či bola uložená na pošte alebo doručená do schránky. Možno sa prekvapíte.

Slovenská pošta neukladá čínske zásielky podľa mena.

Takže, čo mnohí nevedia, vrátane predajcov, čo robia dropshipping z AliExpressu je, že Slovenská pošta neukladá čínske zásielky podľa mena, ale podľa čísla. Takže nemôžete prísť na poštu a povedať: „Dobrý deň. Volám sa XY. Pozreli by ste mi prosím čínsku zásielku na moje meno?“.. Druhá vec čo nemôžete urobiť: „Dobrý deň. Tu na papieriku mám zoznam čísiel z Číny alebo Holandska. Pozreli by ste sa mi, či už neprišli?“ To musíte mať veľmi dobrého kamaráta na pošte alebo veľmi trpezlivú pani v okienku, čo sa nudí, aby Vám začala vyťukávať čísla. Nehovoriac o tých 10 trpezlivých ľuďoch za Vami v rade. Povedia Vám, doneste nám žltý papierik.. Pozrite si doma na internete…

To mi tak z tiano napísali, keď som sa sťažovala, že po 40 dňoch nič.. „zkuste se prosím zeptat na Poště, protože se stává, že Pošta nedává upozornění do schránky nebo Vás nezastihla na uvedené adrese.“. Čo preboha sa mám spýtať na pošte? Či nevideli dáku zásielku, o ktorej nič neviem? Je to pošta, majú tam plno zásielok. Tiež „experti“, ale snažila som sa byť zdvorilá. Keď na mňa nie sú zlí, tak ani ja nie som. Síce od nich už v živote nič neobjednám, keďže viem, že robia dropshipping, ale boli zdvorilí.. číslo dodnes nič, teda v dobe písania článku. Možno si toto prečítajú, niečo sa naučia a niekde ho vyhrabú. Ale nieže by som to potrebovala. Chcela som iba jednu ľadvinku na mobil, lebo teraz keď sú všetky deti v škole a ja pobehujem, vysávam, vždy ho niekde zabudnem. Nech ho mám poruke. Ale nie je dobrá, taká smradľavá pena a potím sa pod ňou. Asi ju niekomu dám zdarma a nájdem si inú. No , a keďže to nebolo na minimálnu objednávku, tak som vzala nejaké nalepovačky, ale tie neprišli ani po dvoch mesiacoch. Tie mi tiež nechýbajú, ďalších zo 5 EUR v smetiach.. Za chyby sa platí.. „Jaj super vírus, máme výhovorku, prečo sú dodacie doby také dlhé.“ Akoby neboli inokedy dlhé.

Ináč poštu som skúsila. Jedna pani pri jednom okienku povedala, že čínske zásielky držia podľa čísla nie mena, druhá mi rovno povedala, nech donesiem žltý lístok (a neotravujem mala nad hlavou v bublinke – vôbec som sa na ňu nenahnevala, mala plno iných ľudí v rade, iba tak pokusne som si dovolila opýtať sa pre potreby tohto článku). Nedivím sa im, majú dosť roboty aj bez toho, aby niekomu vyhrabávali stratené balíčky, hlavne ak ani nevie, či vôbec prišli.

AliExpress?

Moje skúsenosti priamo s AliExpressom sú vynikajúce. Pravda, sú to iba tričká, z väčšiny, a dávala som pozor jednak na to, aby obrázky neboli „tlačené verzie“, ale verzie, ktoré sú súčasťou látky a nebudú sa mi odlupovať. Rovnako nie som fanúšikov rôznych flitrov a podobných vecí. Ani doma to radšej nekupujem, je mi to nepríjemné. Synčekovi som objednala púzdro na okuliare, u nás som nenašla žiadne pre chlapca, čo by sa mi páčilo. Musím dať výrobcovi desať hviezdičiek za žiadny zápach. Dcérke som objednala tu zo slovenského eshopu (tiež vyrobené v Číne), a tak to smrdelo.. Vlastne dodnes to smrdí. A to som zaň zaplatila skoro 14 EUR, peknučké, dáke „umelecké kresbičky“ (sú na tom ježkovia, čo najviac zaváži), ale celé leto som to nechala vonku na dvore.. Teraz „sa vetrá“ v kúpeľni, ešte stále to páchne. Mne tiež dali zdarma tu v obchode s mojimi novými Vogue okuliarmi. Tak to páchlo, že som to rovno vyrazila. Aj tak bolo škaredé, čierne, mohutné. No, ako hovorím, to synčekovo – asi aj ja si objednám u nich. Veľmi pekné a prišlo do troch týždňov na poštu veľmi slušne zabalené. Niekedy ho nafotím.
Všetky veci prišli v poriadku, aj keď niektoré trvali.

Na jednej strane – AliExpress zásielky doručil – na druhej strane, pre pokus mi stačilo. Pretože nemám rada doručovanie. Ani nie dlhú dobu dodania, to by sa dalo zniesť, tak objednáte zimnú čiapku na jar, ale ten spôsob, že neviete presne ako to príde. Zisťovanie kde to je, či to už prišlo, behanie na poštu/zásielkovňu… Či to hodia do schránky alebo hodia do schránky žltý lístok alebo príde iba SMS? A keď ste medzitým stratili mobil alebo zmenili telefónne číslo?

Ja na Slovensku / v Čechách objednávam na 99% doručenie na adresu, či už kuriérom alebo poštou. Zvyčajne na adresu mojej matky, tá je na dôchodku a vždy doma. Potom pustím objednávku z hlavy, vec je vybavená, riešim ďalší problém. A tých je dosť. A úplne na ňu zabudnem. Ja to nemám čas sledovať, ja to nechcem sledovať. A nechcem chodiť na poštu či Zásielkovňu. Je to veľmi časovo stratové. To, že si spomeniem o tri mesiace, že som vôbec niečo objednala, je dosť zriedkavé. Takže potrebujem spoľahlivý eshop, čo mi pošle veci na adresu a riadnu, naozaj riadnu linku na sledovanie zásielky. Potrebujem sa spoľahnúť na to, že zásielka mi príde a môžem na záležitosť zabudnúť v zhone všedného života. Navyše pre deti je taká doba doručenia dosť nevhodná. Budú netrpezlivé alebo smutné, že hračka neprišla. Vyrastú zo šiat, než to príde. Alebo si to rozmyslia, už nechcem Elsu ale chcem radšej lamu. Keby som sa dnes spýtala svojho syna, čo chce na Vianoce, tak to bude niečo úplne iné, než to, čo chce o mesiac. A dva týždne pred Vianocami mi povie opäť niečo úplne iné.

Trochu priveľa práce a strateného času zato, aby sme si kúpili jedno tričko alebo čiapku, čo si vieme kúpiť aj tu.

Dropshipping.

Poznáte tú rozprávku, čo so spomínala? Ona sa nevolá Alibaba. Volá sa Alibaba a lúpežníci 😛

Dropshipping je to, čo ma v prvom rade prinútilo pozrieť sa na AliExpress. Teda, skôr zlé skúsenosti s nákupom z obchodov, pri ktorých som neskôr zistila, že robia dropshipping. (Keby som to vedela pri objednávaní, tak si radšej objednám priamo z AliExpressu alebo pozriem niečo obdobné v inom obchode.).

Niektoré obchody robia dropshipping z AliExpressu. Či už čiastočný alebo celkový tovar, to sa mi nechce zisťovať ani ukazovať prstom. Nehovorím, že je to zlé či dobré, každý si zarába na živobytie ako vie, iba nech to nerobí na moju škodu. Problém s AliExpress dropshipping shopmi je, že nemajú žiadny prínos. V mojich očiach sú to paraziti. Moje skúsenosti hovoria, že väčšina robí „svoj job“ dosť povrchne. Žiaden z tých, s ktorými som sa stretla neprejavil ani najmenšiu námahu, aby mi vyhľadal stratenú zásielku či poslal číslo na sledovanie zásielky. Povedali mi „choďte si na poštu a zistite si“.. Preto sa týmto obchodom snažím vyhnúť, ale občas sa „nachytám“. Tu je zopár mojich osobných skúseností.

Ako to funguje:

Funguje to asi tak, že zaplatíte prevodom tunajšiemu predajcovi a on na Vaše meno objedná zásielku priamo z Číny. Inými slovami, zaplatili ste si sekretárku. Má to niekoľko nevýhod:

1. Zaplatíte naviac. Nikto nerobí nič zadarmo.

jednoeurový príklad:

originál 1 EUR tovar + 1 EUR poštovné = 2EUR
+ nejaký zisk, napr. 40%, čo je 2×1.4 = 2.80 EUR.
Ak je predajca platcom DPH , ešte 20% pre štát, čo je 2,80×1.2=3.36 EUR
Takže namiesto 2EUR na AliExpress zaplatíte 3.36EUR na dropshipping obchode.

konkrétny príklad:

dropshipping obchod má v ponuke 17cm dúhovú lamu za 8,40EUR.
(neviem, za koľko ju kúpili, od koho, nie moja starosť, iba príklad)
na Aliexpresse ju predávajú za 6.17EUR+doprava zdarma,
čo je rozdiel 2.23EUR

hľadajte „rainbow alpaca“, prípadne „rainbow alpaca plush toy“

ďalšie verzie:
14cm za 1.80EUR
28cm za 6,15EUR
35cm za 11,03EUR
+ doprava zdarma

2. Musíte často objednať tovar navyše. Mnohé obchody majú minimálnu objednávku. Treba ich chápať. Ak zaplatia z tých 3.36 EUR 20% DPH štátu, potom ešte raz za čas daň zo zisku, čo je ďalších 20%. Potrebujú nejakého účtovníka, povedzme, že je lacný a pýta 1EUR za faktúru.. Tak pri 3.36 EUR nezarobia ani na papier, na ktorý tú faktúru vytlačili.

Takže nemiesto 2EUR na AliExpress zaplatíte 10-11EUR na dropshipping obchode a priplatíte si za produkt, ktorý ste pôvodne ani nechceli kúpiť.

Mnohé obchody majú takto minimálne objednávky práve z dôvodu ďalších nákladov (odvody štátu, účtovníkovi), nehovoriac o čase stráveného nad objednávkami, balením, chodením na poštu. Samozrejme, dropshipping obchodom odpadá balenie a chodenie na poštu a podobné veci..

Robíte to samozrejme dobrovoľne, nikto Vás nenúti stlačiť tlačítko „dokončiť objednávku“.

3. Tovar nepríde skôr. Je to tá istá doba doručenia ako keby ste to objednali priamo z AliExpressu, akurát niekto iný za Vás vyťukal Vaše meno a adresu Vy ste mu zato zaplatili ako sekretárke.

4. Zbytočne odovzdávate svoje údaje ďalšiemu subjektu navyše (pozrite si obchodné podmienky).

5. Nemáte sledovaciu linku, kontakt na ozajstného predajcu a ani len poňatia kedy zaplatený tovar príde. Dropshipping obchod sa neunúva poslať Vám ju. Jeho job podľa neho skončil v tej chvíli, ako vyťukal Vaše meno do objednávacieho formulárika. A možno / tipovala by som často ani nevedia? Ak nemajú jedného stáleho dodávateľa – pri tom množstve produktov asi nie – väčšinu ich ešte ani neodskúšali a nemajú ani poňatia, čím a ako to pošle. A nepríde to na ich adresu, nemôžu vedieť, kto to priniesol alebo či to vôbec priniesol… Bolo to objednané na Vašu adresu, dopravná spoločnosť im nedá Vaše údaje.

6. Tovar aj tak príde vo viacerých balíčkoch. Namiesto jedného produktu sa teraz musíte starať, či prišiel aj ten druhý produkt.

7. Právo na odstúpenie od zmluvy:

A. Ak má predajca v zmluvných podmienkach, že je iba sprostredkovateľom, tak nemáte ani výhodu vrátenia tovaru do 14 dní na Slovensko (samozrejme, môžete to vrátiť do Číny naspäť, ak si zistíte kam). Objedná tovar za Vás a tým sa pre neho skončila jeho práca, jednoducho ste si zaplatili sekretárku.

Natrafila som na dropshipping obchod, ktorý má v obchodných podmienkach, že nezodpovedá napr. „za škody spôsobené chybou tovaru“, dokonca ani zato, či ponúkaný tovar na jeho stránkach „je v súlade s európskymi normami“. To je dosť nebezpečné vyhlásenie pri drahej elektronike, napríklad. A zdá sa mi trochu otázne ponúkať tovar na slovenských stránkach, ktorý nemusí byť v súlade s európskymi normami, ako napríklad hračky pre dieťa. Ak idem kúpiť hračku pre dieťa na slovenský eshop, tak predpokladám, že je v súlade s našimi normami a bezpečný. Ak si ho kúpim na AliExpresse, tak to robím aspoň s vedomím, že nemusí byť v súlade s normami a počítam s tým, že ak bude chybný, tak sa mi ho nebude chcieť posielať nazad do Číny. Ak ponúkam nejaký tovar, tak zaň predsa zodpovedám, aj keď som sprostredkovateľ. Nezodpovedať úplne za nič, to je v mojich očiach… Ešte aj AliExpress samotný ponúka väčšiu ochranu zákazníka.

B. Sú aj lepšie prípady, keď je toto jedna z mála výhod alebo jediná výhoda dropshippingu, napr. pri českom tiano máte právo vrátiť tovar do 14 dní. Síce neviem kam, lebo som nenašla nijakú adresu, ale nechce sa mi ani zisťovať.

Moje nepríjemné skúsenosti s dropshippingom.

Začiatkom leta môjmu synčekovi vytrhli mliečny zubček. Tak si ako „odškodné za bolesť“ vypýtal plyšovú Minecraft ovečku, akú má jeho youtube idol.. Preston alebo Unspeakable? Asi Preston, ten hrá Minecraft. Moje deti ľúbia pozerať PrestonPlayz a podobné channely. Ja som nikdy nevedela pozerať streaming, nemám na to trpezlivosť. Buď sa hrám alebo nehrám, nepozerám sa ako iní hrajú.. Nevadí, nech si pozerajú, majú to namiesto Večerníčka a iných programov, čo sme my kedysi pozerali.

Išla som teda na internet, vygooglila si Minecraft hračky a objednala jedinú ovečku, čo som našla, teda menšiu verziu. U nás sú obľúbenejší menší plyšáci. Keďže ovečka stála iba dákych 5Eur a mali minimálnu objednávku, tak som si objednala ešte dáku sieťku na hračky do kúpeľne. Buď sa zíde alebo ju niekam darujem, povedala som si. Nič iné som nenašla, čo by som chcela.

Doplatila som na to, že nikdy nečítam obchodné podmienky, iba ich odškrtnem, že s nimi súhlasím. Ale na moju obranu, objednávam dosť často z internetu a tie obchodné podmienky sú zväčša rovnaké a dobre dlhé. Kto má čas? Človek ich číta, až keď je problém. Odteraz mám záväzok čítať obchodné podmienky neznámych obchodov.

Ovečku som objednala 7.7. a prišla niekedy v druhej polovici augusta. To som si zopárkrát vypočula od malého „kedy dostanem moju ovečku?“.. Našťastie je už dosť rozumný, keď som mu vysvetlila, že ovečka cestuje z ďaleka. To som už vedela, že je z AliExpressu, dovtedy mi „zaplo“. Keby som to vedela, objednám ju priamo. Ale človek sa snaží objednať hračky odtiaľto, hlavne dúfa, že sú skladom a majú nejaký CE cetlík, že sú v poriadku. Nebol to náš prvý Minecraft plyšák. V Tatrách si môj synček kúpil jedného plyšového Creepera. Keď sme na výlete, každé dieťa si smie vybrať jeden menší suvenír. Creeper bol v poriadku, preto ma to prekvapilo, že ovečka cestuje „z Timbuktu“. Akosi ma to nenapadlo.

Ovečka mala dieru.. babka zašila, odvtedy má opäť dieru, neprešiel mesiac. Na tom istom mieste, je to nepríjemne pri labke, bude sa to tam párať. Kebyže si ovečku objednám rovno z AliExpressu, tak mám ešte zo 40 dní na reklamáciu. Možno ju objednám znova (určite nie cez sprostredkovateľa!), uvidím nakoľko bude obľúbená. Lebo môj syn ide od nového plyšáka k novšiemu. A potom skončia v posteli a on sa vráti k Bezzubkovi. Ak skončí nepovšimnutá v posteli, tak ju nebudem riešiť. Kebyže pošlem tento obrázok skutočnému predajcovi, tak mi najskôr pošle naspäť peniaze alebo novú ovcu, len aby nemal zlé review. Takto sa asi môžem sťažovať na lampárni, keďže v obchodných podmienkach stojí:

„Prevádzkovateľ nezodpovedá za akosť a kvalitu tovaru ani za súlad tovaru s STN či európskymi normami za tieto skutočnosti zodpovedá dodávateľ.“

„Prevádzkovateľ vybaví reklamáciu tovaru za Kupujúceho za týchto podmienok:

od dodania tovaru neuplynula lehota dlhšia ako 14 dní
uzatvorená nova zmluva o zastupovanie v reklamačnom konaní a zaplatenie poplatku za túto službu na účet sprostredkovateľa .“

Takže, ešte by som mala zaplatiť za to, že za mňa vybavia reklamáciu za 5EUR plyšáka, nie ďakujem. Ak chcem niekomu niečo darovať, tak sú to dobročinné organizácie, nie dáky „Sprostredkovateľ“.

Minecraft ovečka

prvá linka na AliExpresse „Minecraft plush toy“
3.45+0.54 shipping = 3.99EUR
zaplatila som 5.72EUR na e-shope sprostredkovateľa
1.73 rozdiel, čo nie je tak veľa, ak vezmeme v úvahu 20% DPH
3.45*1.2=4,14, pravda, dostali ju určite v zľave, možno nie za túto cenu.. ale nie je to taký veľký zisk na mini plyšákovi, aj keby to dostali za 1EUR.

Otravné je skôr to, že neviete kedy to príde, ako to príde, kto to donesie. Otravné je, že som zaplatila + 5 EUR za sieťku čo neprišla. Otravné je, že je deravá…

Navyše majú všetko uvedené ako skladom, takže očakávate akosi, že to príde do dvoch týždňov a nie o dva mesiace.

Takže tu máme obchod, ktorý má všetko uvedené „skladom“, ale v obchodných podmienkach má napísané, že je iba „sprostredkovateľ“ a vlastne nezodpovedá za kvalitu svojho tovaru (uvedeného ako skladom):

„Za výber tovaru zodpovedá kupujúci za kvalitu predávajúci za správnu a včasné objednanie a úhradu zodpovedá sprostredkovateľ.“
(podľa mňa v tom „správnu“ majú preklep, ak chcem byť protivná)

Potom prešiel ďalší mesiac od príchodu ovečky a napadlo ma, že vlastne tá sieťka nikdy nedorazila. Ja zabúdam na takéto veci. Každý deň je niečo.. Tak som napísala e-mail..

Namiesto sledovacej linky a preverenia, čo je so zásielkou (bol víkend, určite to nepreverovali na pošte, aj keby vedeli ako) mi poslali obrázok s domčekom (bez linky), že to bolo doručené a , že som sa „rozhodla zatajiť prevzatie objednávky.. “ (v hodnote €4,57, noooo to som hrozný zlodej). A ešte mi poslali: „Zájdite si na poštu po potvrdenie, keď viete ako to funguje.“ Ako si mám zájsť na poštu bez sledovacieho čísla? Mám na pošte ukázať obrázok s domčekom o doručení? Milý obchod, však? Bola som tiež mean. Ak sú na mňa nepríjemní a obvinia ma, že som zlodej, nedivte sa mi. Ja som vybuchujúca povaha, ale aj rýchlo vychladnem a potom na to zabudnem a neriešim to. Nechce sa mi strácať čas problémami, ktoré mi nestoja zato.

Takže s takýmto obrázkom bez sledovacej linky „si mám zájsť na poštu“ (spolu s tým krkolomným nič nehovoriacim google translate prekladom):

Niečo podobné sa im ináč prihodilo na nemeckom Amazone, ale tam sa zachovali profesionálnejšie. Aj tam som zabudla na tú objednávku, po dvoch mesiacoch človek zabudne. Ale pozerám konto, „aha, toto je akože doručené? Nič som nedostala“. Tak som im napísala, že podľa sledovacej linky to bolo doručené, ale nič neprišlo. Neobvinili ma, že som zlodej a ani ma neposlali, nech si idem hľadať dáky balík na poštu. Pekne si to preverili. Zistili, že to bolo zadržané na colnici a poslané nazad. Do 20 minút som mala ospravedlnenie a peniaze na účte.

„Sehr geehrter Käufer, es tut mir sehr leid, diese Nachricht zu hören. Ihre Waren wurden vom Zoll zurückgesandt. Wir werden Sie jetzt vollständig zurückerstatten. Bitte überprüfen Sie sie sorgfältig.
Schöner Tag. „

Aj to bola iba drobnosť do 10 EUR, čo by ma nezabila, ale služba k zákazníkovi na jednotku s desiatimi hviezdičkami.

O.k. tak zhrňme nášho sprostredkovávateľa ovečky: „sprostredkovávajú“ tovar, ktorý je vypísaný skladom, ale dobu na doručenie majú 60 dní.

Skladom = v mojom ponímaní, hneď to viem zabaliť a odoslať. Skladom na druhej strane republiky alebo skladom v čínskej továrni nie je skladom. Je to zavádzanie zákazníka, čo by nemalo byť zákonom povolené.

Tovar skladom, za ktorý vôbec nenesú žiadnu zodpovednosť: ani za kvalitu, ani za súlad s európskymi normami…? Ak mám niečo skladom tak som zato zodpovedný…

A vlastne Vám budú tvrdiť, že nie sú zodpovední ani za to, že Vám bol tovar doručený. Podľa ich vlastných slov, ktoré som obdržala na email (bez podpisu), ich job skončil v tej sekunde, ako vyťukali správne doručovaciu adresu: “ v tej chvíli, ako sme Vám objednali tovar, zmluva medzi Dayshopom a Vami zanikla. Dayshop si voči Vám splnil všetky povinnosti, ktoré sa zaviazal splniť v súvislosti s prijatím objednávky a nijako nepochybil.“ Rozmýšľam koľkým ľuďom už túto nič nehovoriacu alibistickú vetu poslali. Rozmýšľam, či je to v poriadku. To, že odškrtnete, že súhlasíte s nejakým Obchodnými podmienkami vôbec neznamená, že tie podmienky sú v poriadku a v súlade so zákonom. Pravda, SOI nemá čas preverovať obchodné podmienky všetkých mini eshopov na internete.

Doručovanie je v mojich očiach obrovskou slabinou dropshipping obchodov. Nemajú žiaden priamy dôkaz o doručení či prevzatí zásielky (printscreen s obrázkom domčeka bez doručovacej linky či Vášho podpisu o prevzatí nie je dôkaz). Je to samozrejme zistiteľné, akurát musia na to vynaložiť námahu – a námaha nie je práve to, prečo si vytvorili dropshipping obchod. Oni to chcú bez komplikácií a námahy. To musia požiadať čínskeho odosielateľa a ten musí požiadať Slovenskú poštu či iného doručovateľa o preverenie zásielky. Predpokladám, teda logika hovorí, že dropshipping obchod nemá priamo čo hovoriť do spôsobu doručenia ani právo na podrobnosti o doručení.

Na chybách sa človek učí či za chyby sa platí, tak akosi to funguje. Čítajte obchodné podmienky! Ak sú tam slová „sprostredkovateľ, „za nič nezodpovedáme“, „za nič neručíme“, „Vaše údaje pošleme do krajiny, kde GDRP neplatí“:
“ Kupujúci berie na vedomie, že sprostredkovateľ nie je schopný ovplyvniť nakladanie s údajmi kupujúcich a že sa na nakladanie s osobnými údajmi mimo EÚ ne vzťahuje NARIADENIE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a voľnom pohybe týchto údajov. „
Tak máte asi predstavu.. No, nech si nechajú tých 10EUR za deravú ovečku a stratenú sieťku. Život je prikrátky nato, aby som sa hádala o drobnosť.

Som človek, čo sa rád spolieha na seba. A jedná radšej priamo s predajcom. Nemám rada sprostredkovateľov. Nemám rada, ani len keď moja matka umyje za mňa môj riad, lebo na ňom nájdem zaschnuté zvyšky a môžem to umývať znova. Znie to možno nevďačne, ale neželaná pomoc je nepríjemná pre perfekcionistu, akým som ja. Viem to o sebe a preto sa radšej spolieham na seba. A tak je to u mňa s dropshippingom. Nepotrebujem, aby niekto iný za mňa vybavoval veci. Takže sa pokúsim tomu v budúcnosti zďaleka vyhnúť. Ale ak ste typ, ktorý je radšej, ak za neho vybaví veci sekretárka a nechcete nič vedieť, tak potom dropshipping obchody sú pre Vás. Akurát musíte počítať s jemne vyššou cenou a dúfať, že všetko prebehne v poriadku a že vedia, čo robia. Lebo ja o tom nie som presvedčená.

Môj proces objednávky

Niečo potrebujem > objednám čo je skladom na adresu > pustím z hlavy > do 2-3 dní to mám doma

Niečo potrebujem > objednám čo je nie je skladom na adresu > pustím z hlavy > do 2 týždňov to mám doma

Toto NIE je proces mojej objednávky

Niečo potrebujem > objednám čo je skladom > sledujem linky / zisťujem, kedy to príde / kto to donesie > vykukávam lístok / sledujem SMSky > bežím po balík.. už dávno som zabudla, že som niečo objednala…

Niečo potrebujem > objednám čo (nie) je skladom > nemám ani poňatia kto to donesie, nemám žiadnu sledovaciu linku > vykukávam lístok / sledujem SMSky > bežím po balík.. už dávno som zabudla, že som niečo objednala.. už dávno to nepotrebujem?

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.