Prečo nekupovať výrobky Procter&Gamble

Žijeme si s pokojným svedomím v „civilizovanej“ Európe, ktorá konečne v roku 2010 zakázala pokusy na zvieratách pre kozmetické a čistiace výrobky. Prečo sa teda police v drogériách prehýbajú pod množstvom produktov testovaných na zvieratách? Always, Gilette, Head & Shoulders, Max Factor, Old Spice, Oral-B, Pampers, Pantene, Tide, Wella… Ako si mám pamätať všetky tieto značky? Je to veľmi jednoduché, všetky tieto značky totiž patria pod jedného a toho istého výrobcu – spoločnosť Procter&Gamble (P&G). Siahnite v drogérii na produkt iného výrobcu a prestanete kúpou týchto produktov financovať každodenné mučenie tisícov zvierat v zahraničných laboratóriách P&G. P&G testuje VŠETKU svoju drogériu na zvieratách, čo je 80% jeho celkovej produkcie. Bude sa Vám nielen lepšie spávať, ale prospejete tým i svojmu zdraviu a životnému prostrediu.

O tom, že jednorázové plienky Pampers sú plastickým vrecom plným toxínov nebezpečných pre deti sme si písali viackrát, napr. v článkoch Čo o Pampers nevieme alebo z čoho sa skladá jednorázová plienka, Zdravotné riziká spojené s používaním jednorázových plastových plienok. Rovnako i o tom, že vytvárajú neodbúrateľné tony odpadu na stáročia a znečisťujú životné prostredie (Koľko nás stoja jednorázové plienky?). To, že syntetické čistiace prostriedky sú jedovaté a znečisťujú životné prostredie, asi tiež netreba zdôrazňovať. Pozrime sa teda podrobnejšie na kozmetiku. Pri tom počte značiek nie je prekvapujúce, že produkty P&G nájdete v hojnom množstve v bezpečnostnej databáze kozmetiky Skin Deep. Databáza Skin Deep hodnotí produkty podľa nebezpečnosti ingrediencií známkami 1-10. Čím vyššia známka, tým nebezpečnejšia ingrediencia, nebezpečnejší produkt pre zdravie.sdlogo2012_03

Z toho množstva produktov a značiek, sa pozrieme podrobnejšie na Gilette, mentolovú penu na holenie pre mužov a Gillette Satin Care gél na holenie pre ženy, citlivá pokožka.
Preskočíme problematický parfém, ktorý môže obsahovať čokoľvek a pozrime si dve „prekrásne“ ingrediencie – BHT a Isobutane, ktoré oba produkty obsahujú. BHT – Rakovina, Vývojová / reprodukčná toxicita, alergia / imunotoxicita, podráždenie (koža, oči, alebo pľúca), toxicita systémových orgánov. Isobutane – alergia / imunotoxicita, kontaminácia butadiénom, podráždenie (koža, oči, alebo pľúca), toxicita systémových orgánov

gilettementholsatincare2Gillette Foamy Shaving Cream, Menthol:
* http://www.ewg.org/skindeep/product/466299/Gillette_Foamy_Shaving_Cream%2C_Menthol/
Gillette Satin Care Shave Gel for Women, Sensitive Skin:
* http://www.ewg.org/skindeep/product/8462/Gillette_Satin_Care_Shave_Gel_for_Women%2C_Sensitive_Skin/
Pre všetky produkty Gilette
* http://www.ewg.org/skindeep/brand/Gillette/

Pre všetky produkty P&G
* http://www.ewg.org/skindeep/company/Procter_%26_Gamble/#jumptohere

TESTY NA ZVIERATÁCH

Pre svoje praktiky testovania produktov na zvieratách je spoločnosť sústavne kritizovaná organizáciou Peta.header-logo

Príčiny bojkotu

Procter & Gamble je sústavne na zozname bojkotu organizácií PETA a Ethical consumer. Až do roku 2013 bola spoločnosť kritizovaná za príšerné pokusy chemikálie butylparaben pre svoju značku Herbal Essences na tehotných potkanoch. Každý druhý deň po dobu dvoch týždňov boli násilne podávané rôzne dávky chemikálie tehotným potkanom použitím tuby, zapríčiňujúc poškodenie krku a vnútorných orgánov. Mnohé zo zvierat utrpeli otravu potom, čo dostali dávku, ktorá bola niekoľko stoviek krát vyššia než by bola možná konzumácia človekom. Tesne pred pôrodom boli tehotné zvieratá usmrtené v plynovej komore oxidu uhličitého. Mláďatá, ktoré prežili, boli rozpytvané pre zistenie vrodených chýb.

Súčasná bojkotová kampaň voči Procter & Gamble začala v roku 2003, keď vyšetrovateľ PETA tajne pracoval v Sinclair Research Center, v laboratóriu prenajatom P&G pre značku potravín pre zvieratá Iams, a našiel rad otrasných zločinov na zvieratách. V jeho správe stojí: “Psy zošaleli zavreté v holých oceľových klietkach a cementových bunkách, psy boli nahádzané na hromady na podlahe potom, čo im boli useknuté časti zo stehien, hrozne choré psy a mačky boli ponechané v mukách bez akejkoľvek veterinárnej pomoci v klietkach.” Na základe dôkazov PETA vláda USA uzavrela laboratórium a pokutovala ho na $33,000. Sinclair laboratórium s hroznými pokusmi na zvieratách bolo uzavreté. Avšak 700 psov a mačiek je ešte stále držaných v Daytone, v laboratóriu v Ohiu a zástupcu PETA odmietajú do laboratória vpustiť.

Produkty P&G
1. sú testované na zvieratách,
2. ohrozujú naše zdravie,
3. znečisťujú životné prostredie.

Potrebujete viac dôvodov nato, aby ste ich prestali kupovať?

Nuž, ak áno, ešte jedna smutná príhoda z dejín:

NEBEZPEČNÉ TAMPÓNY P&G

rely

V roku 1980, bolo hlásených 814 prípadov syndrómu toxického šoku žien počas menštruácie, ktoré v 38 prípadoch skončili smrťou. Väčšina žien v týchto prípadoch používala super-savý syntetický tampón Rely vytvorený spoločnosťou Procter & Gamble a pustený na trh v auguste 1978. Tampón Rely bol tak savý, že jeden sám o sebe udržal menštruáciu celého obdobia prietoku. Na rozdiel od iných tampónov z bavlny a hodvábu, Rely používal karboxymethylcelulózu a komprimované korálky z polyesteru pre absorpciu. Syndróm toxického šoku (TSS) je ochorenie spôsobené kmeňmi baktérie Staphylococcus aureus. Baktéria žije v neškodnej symbióze v telách väčšiny ľudí, na miestach akým sú nos, pokožka a pošva. Ochorenie môže postihnúť kohokoľvek, nielen ženy, väčšinou je však spájané s menštruáciou a používaním tampónov. Syntetické látky môžu podráždiť baktériu, tá vyšle do tela jed, ktorý pôsobí ako smrteľné hadie uštipnutie. V lete 1980 Centrum pre kontrolu chorôb (Center for Disease Control) vydalo správu, v ktorej vysvetľuje ako tieto bakteriálne mechanizmi viedli k TSS a obvinili tampón Rely so spojitosťou so smrteľne nebezpečnou chorobou. Látky, z ktorých bol tampón vyrobený, vytvorili priaznivé prostredie pre rozmnoženie baktérie. V septembri 1980 P&G stiahol Rely z trhu. Odvtedy sa prípady syndrómu toxického šoku rapídne znížili.

„Pamätajte, volali ich Rely (Spoľahnite sa)“, oficiálne komerčné video

Záznam zo súdneho sporu manžela a detí jednej z obetí, pani Patricie Ann Kehm, proti P&G
* https://bulk.resource.org/courts.gov/c/F2/724/724.F2d.613.82-1910.html

Toxic Shock Syndrome:
* http://www.ourbodiesourselves.org/book/companion.asp?id=13&compID=38
* http://www.news-medical.net/health/Toxic-Shock-Syndrome-Incidence.aspx

TROCHU Z HISTÓRIE

Výrobca sviečok William Procter, anglický emigrant, a výrobca mydiel James Gamble, írsky emigrant, sa stretli v Cincinnati, kde sa usadili a vzali si sestry, Oliviu a Elizabeth Norris. Ich svokor Alexander Norris ich presvedčil, aby sa stali obchodnými partnermi a tak v dôsledku tohoto návrhu vznikla 31. októbra 1837 spoločnosť Procter & Gamble. Počas americkej občianskej vojny spoločnosť získala zákazky na dodávky mydla a sviečok do armády Únie, čím predstavila svoju značku viac-menej celej vtedajšej Amerike.

V roku 1946 začala spoločnosť vyrábať prací prostriedok Tide. Jedným z najviac revolučných produktov na trhu boli jednorázové plienky Pampers, ktoré priniesli na trh v roku 1961. Nebol to celkom ich vynález, Johnson & Johnson vyvinuli produkt s názvom Chux, ich jednorázovky však neboli populárne. Bábätká v tom čase nosili látkové plienky, ktoré sa opotrebúvali a bolo ich pracné oprať. Pampers im poskytli výhodnú alternatvívu, i keď na úkor životného prostredia (množstva toxických odpadov vyžadujúcich skládkovanie) a za ohrozenia zdravia (zvýšenie zaparenín a ohrozenie chemikáliami).

Po úspechu Pampers sa spoločnosť Procter & Gamble rozšírila do celého sveta, jej sídlo však zostáva v Cincinnati. Zo známejších značiek, v januári 2005 P & G oznámila akvizíciu Gillette, čím sa stala najväčším výrobcom spotrebného tovaru na svete a odsunula Unilever na druhé miesto. Potom boli pridané značky ako Duracell, Braun, a Oral-B.

MIESTO VÝROBY:

P&G vyrába produkty na všetkých kontinentoch, v Číne má 31 vlastných tovární.

USA, Kanada, Filipíny, Mexiko, Latinská Amerika, Európa, Čína a ďalšie časti Ázie, Afrika, Austrália

HLAVNÉ ZNAČKY P&G

p&gbrands

Ace je značka pracieho prostriedku, ktorý je k dispozícii v mnohých formách a vôňach.
Always / Whisper je značka produktov ženskej hygieny.
Ariel je značka pracieho prostriedku k dispozícii v mnohých formách a vôňach.
Bold je značka pracieho prostriedku.
Bounce je značka pracích prostriedkov predávaných v Spojených štátoch a Kanade.
Bounty je značka papierových uterákov predávaných v Spojených štátoch a Kanade.
Braun je výrobca špecializujúci sa na malé spotrebiče, akými sú elektrické holiace strojčeky, epilátory, zariadenia pre starostlivosť o vlasy.
Cascade je značka prostriedkov na umývanie riadu.
Charmin je značka toaletného papiera predávaného v Spojených štátoch, Kanade a Mexiku.
CoverGirl je značka ženskej kozmetiky.
Crest / Oral B je značka zubnej pasty a bieliacich prostriedkov na zuby.
Dash je značka pracieho prostriedku.
Dawn / Fairy je značka prostriedkov na riad.
Dolce & Gabbana je taliansky módny dom.
Downy / Lenor je značka aviváže.
Duracell je značka batérií a bateriek.
Eukanuba je značka krmiva pre domáce zvieratá.
Febreze / Ambi Pur je značka osviežovačov vzduchu.
Fixodent je značka zubných lepidiel vzduchu.
Fusion je značka žiletky na holenie na mokro.
Zisk je značka pracieho prostriedku, zmäkčovadla a prostriedku na riad.
Gillette je značka žiletiek na holenie a pánskej kozmetiky.
Head & Shoulders je značka šampónov proti lupinám a kondicionérov.
Herbal Essences je značka šampónov a kondicionérov.
Hugo Boss je značka luxusných parfémov.
Iams je značka krmiva pre domáce zvieratá.
Luvs je značka detských plienok.
Mach3 je značka mužských žiletiek a pánskej kozmetiky.
Max Factor je značka ženskej kozmetiky.
Mister Clean je značka čistiaceho prostriedku predávajúceho v Spojených štátoch, Kanade a Veľkej Británii.
Olay je značka produktov ženskej starostlivosti o pleť.
Old Spice je značka pánskej kozmetiky.
Oral-B je značka zubnej kefky a produktov starostlivosti o ústnu dutinu.
Pampers je značka jednorázovej plienky a iných výrobkov starostlivosti o dieťa.
Pantene je značka produktov starostlivosti o vlasy (kondicionéry / styling).
Prestobarba / Blue je značka žiletiek a pánskej kozmetiky.
Prilosec je mimopultový liek.
Puffs je značka papierových vreckoviek.
Rejoice/Pert je značka produktov starostlivosti o vlasy (kondicionéry / styling ).
Safeguard je značka mydla.
Secret (značka) je antiperspirantov pre ženy.
SK-II je značka dámskych a pánskych výrobkov starostlivosti o pleť.
Swiffer je značka domácich čistiacich prostriedkov.
Tampax je značka produktov ženskej hygieny.
Tide je značka pracieho prostriedku.
Venus je značka produktov určených pre ženy na odstránenie ochlpenia.
Vicks je značka mimopultového lieku.
Wella je značka produktov starostlivosti starostlivosť o vlasy (šampón, kondicionér, styling, farby na vlasy).

Trochu čísiel o P&G (USA)
Miesto v rebríčku Fortune 500 – #26
Celkový počet značiek – 300
Celkový počet zamestnancov – 129.000
Percento testovaných produktov na zvieratách – 80%
Celkový objem tržieb – $78.9 Billion
Podiel zubnej pasty na trhu – 70%
Celkový objem z predaja top 26 značiek – $1 Billion
Source: Procter and Gamble, Forbes
Research Date: 8.26.2012

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.